Tankar kring vatten




Japp, idag ska vi nörda ner oss lite mer i vattnets betydelse för smaken på vår absint. Jag var nyligen i min sommarstuga där vi inte har rinnande vatten utan får hämta det från en källa som innehåller smältvatten från fjällen. Har man tagit sig iväg en vecka för att njuta tar man ju givetvis med sig ett par goa absinter att njuta av på verandan. Märkte dock att min gröna opal smakade annorlunda än den brukar göra. Kanske hade jag ätit något märkligt innan jag drack absinten? Men nästa gång jag drack den smakade det fortfarande annorlunda och det var samma när jag drack Heritage. Jag gissade att det var vattnets förtjänst så jag började rota lite i det hela.

 

 

 

Spelar vattnet roll? Javisst. Vilket vatten är bäst? Beror helt på vad man gillar och är van vid. Det kanske inte kommer som någon överraskning att det som gör skillnaden på smaken är mineralerna i vattnet. Mycket calsium och magnesium ska tydligen ge en lite sötare smak på vattnet medan natrium ger det en saltare smak. Beroende på var du bor i världen så kommer vattnet att påverka smaken på absinten annorlunda och kanske kommer du märka skillnad om du testar något annat vatten men det är inte säkert. Jag kände som sagt skillnad när jag använde källvatten istället för kranvattnet jag brukar använda, dock betyder det inte att det var bättre, bara annorlunda. Det låter ju romantiskt att säga att man använder källvatten från bergen till sin absint men i mitt fall tyckte jag att det gav lite mer av en bismak som jag inte upplevt fanns där tidigare. Vi har väldigt tur i Sverige som har så bra vatten, i USA skulle jag aldrig få för mig att ha kranvatten i en god absint eftersom deras kranvatten smakar som vårt basängvatten.

 

 

 

Något som kan vara kul att testa är att använda flaskvatten istället för kranvatten eller vice versa. Bor du i stan, testa vattnet från en brunn om du känner någon på landet som har en. Och för all del, testa lite om du är utomlands någon gång också om du får möjligheten. ALANDIA menar att man också kan känna skillnad mellan olika flaskvatten men jag tvivlar på att jag skulle känna den skillnaden. Något som troligen gör att du känner skillnad är temperaturen på vattnet. Överallt där man påpekar vattnets temperatur vill man att vattnet ska vara iskallt, det kan jag tycka är lite konstigt eftersom vi har svårare att uppfatta smaker när det vi äter/dricker är väldigt varmt eller kallt. De flesta nyanserna borde kunna hittas när absinten är jummen. Fast man får väl väga in sina personliga preferenser, själv tycker jag det är godast med något svalt/kallt att dricka, speciellt sommartid. I min ungdom (för 1,5 år sedan), när jag var dum och äventyrlig, ville jag se om absint gjorde sig bra som varm dryck och testade med kokat vatten. Det var en mycket dålig idé och jag rekommenderar inte att någon testar det, men jag känner skillnad om man använder iskallt vatten eller ljummet. Skulle vara intressant att testa med en soda streamer någon gång XD

 

 

 

För att sammanfatta: kör på det ni gillar, testa olika om ni tycker det är intressant och försök gärna använda samma typ av vatten när ni jämför absinter mot varandra.

Kommentera här: