Tankar kring att provsmaka Absint 3

 
 
Det är lätt att bli ivrig när man plötsligt får flera nya absinter och jag vill gärna slita upp korkarna och hälla upp dem direkt med pennan i hand. Men tyvärr får man ha lite tålamod för som jag skrivit om förut så upplever jag att smak och doft blir lite (ibland mycket) intressantare om de får stå och mogna till sig några veckor, därför väntar jag ett tag innan jag skriver någon recention. Men när det väl är dags grips jag av samma entusiasm igen och vill provsmaka alla på en gång, det är kul att testa absint och att testa 5 st tar ca 60-70 min för mig. Dock har jag upptäckt att det kanske inte är så smart eftersom smaker från den ena absinten hänger lätt kvar tills man ska smaka den andra och ger på så sätt inte en riktigt rättvis bedömning. Dessutom blir min tunga lite numb efter ett tag, jag skyller på alkoholen. Har försökt dricka vatten emellan för att neutralisera "paletten" lite men det har inte funkat så bra för mig. Istället får jag hålla till godo och tar en, max 2 absinter på en kväll. Framför allt schweiziska blanches som jag tycker över lag smakar ganska tamt och likt varandra är svåra att bedömma flera på raken. Gjorde misstaget att provsmaka mina senaste absinter vid ett och samma tillfälle förra veckan, när jag var inne på den tredje absinten kom jag på mig själv med att skriva "inget" på både doft och smak. Jag sköt upp de övriga absinterna till en annan dag och gjorde om den senaste.
 
 
 
Liten kort uppdatering om kommande recentioner. Jag har (alldeles för sent) upptäckt hur praktiskt det kan vara att köpa små flaskor av absinthe, ivf om man bara vill prova nya grejer och inte tror att det är någon absint man vill ha mycket av. Det kostar en bra del mer per cl än om man köper de stora flaskorna men jag har flera stora flaskor i mitt vitrinskåp som inte kommer bli uppdrukna någon gång snart och som jag önskar att jag fått tag på en liten flaska av istället.
 
Förra månaden köpte jag 5 mindre flaskor av absint och jag håller på att provsmakar och skriver resentioner på dem nu. De är:
 
Absinthe Septante 7 (Absinthe 77)
Absinthe des Chats
Absinthe un Emile
Absinthe Vivide
Absinthe Nostalgie
 
Har även nyligen beställt:
 
Absinthe Gold68
Absinthe Thujon 33
Absinthe Gruene Fee
Absinthe République Vintage
Absinthe Fusion
Absint Wolf Chili
 
Är riktigt spänd på Gold68 och Fusion, har velat testa dem länge! Wolf Chili är jag lite skeptisk till eftersom jag normalt inte gillar starka grejer eller smaken av chili, men den sticker ut från mängden och det är den enda från Valkyria som jag inte har hittills. Dessa kommer ni få vänta en månad eller så på eftersom de ska få mogna till sig lite. De förstnämda 5 kommer jag nog att börja släppa resentioner på under den kommande veckan eller så.

Kommentera här: