Absintskedar

Absint har druckits sedan 1700-talet men absintskedar kom inte för än sista halvan av 1870-talet. Innan dess användes bara vanliga skedar, jag har läst att det skulle vara långa skedar som kallades något speciellt men jag tror inte att man gjorde skedar enkom för absinten vid det här laget och i vilket fall så gör det ingen praktisk skillnad om du använder en lång sked eller en kortare.
 
Bara absint löser inte upp sockret, man måste ge det en chans att lösas i vattnet som man tillsätter till sin absint och DET är absintskedens uppgift. Man lägger skeden som en brygga över absintglaset och placerar så många sockerbitar man vill använda på skedens perfurerade del (delen med hål i). Därefter droppar eller häller man långsamt vatten över sockret tills det löser sig och faller ner i absinten. Skeden kan därefter användas för att röra om så att det sista av sockret löser sig. Ett mysigt sätt att tillreda sin absint på och det utgör egentligen hela den franska ritualen. Man kan (som jag har nämnt i tidigare inlägg) blanda i en vit, smaklös sirap som sötning eller helt enkelt blanda i strösocker och röra om med en vanlig sked, men det tar bort hela ritualgrejen och det är mycket den teatriska ritualen som är speciellt för absint. Absintskedar är alltså inte nödvändiga, men de tillför något till stämningen.
 
 
 
Vissa menar att det finns 7 olika typer av skedar, andra att det bara finns 3 olika (typ 1, 2 och 3 här nedan):
 
1. "The Perfurated Spoon" eller "Pelles": Formen kan nog beskrivas lite som en spade med hål i bladet. Pelles är franska för spade så det är formen som har gett namnet till skeden. Det är nog den "vanliga" absintskeden som du har sett. Trevligt nog kan de ha flera olika motiv (min favorit har en "diva de los muertos" på "spadbladet", den i mitten i bilden högst upp), men de kan också bara ha diamantformade hål, fåror eller andra perfureringar.
 
Source: Absinthes.com
 
 
 
2. "The Grilles" eller "The Rounds": Perfurerade plattor av roughly rund form som har 3 stycken utskott som balanserar på glaskanten, lite som en perfurerad sked med 3 st skaft. Vissa är formade som ex. elefanter eller snäckskal, andra har bara dekorativa mönster. "Grilles" är franska för kant, lite märkligt om de fått namnet för att de ligger på kanten eftersom alla olika typer av skedar och skedsubstitut gör det.
 
Source: Absinthes.com
 
 
 
3. The Long Spoon: Tänk dig en vanlig, lite längre sked som har en liten perfurerad platta mitt på skaftet, där har du en "Long Spoon". Fördelen med de här skedarna är att den är smalare i ändan än vad en vanlig perfurerad sked är, en stor fördel om du vill nå ända ner i botten av ditt absintglas och kunna röra om sockret.
 
Source: Absinthes.com
 
 
 
4. The Eiffel Tower Spoon: En perfurerad sked men med motivet av Eiffeltornet, släpptes tydligen när Eiffeltornet invigdes men man har tydligen släppt kopiar på dessa och bara experter kan se vilka som är autentiska. Om du frågar mig så är det här en perfurerad sked och borde ingå i kategori 1. Bara för att du hittar på ett nytt motiv och släpper den vid någon typ av invigning gör den inte till en egen sorts sked, det finns många som har designat sina egna skedar.
 
Source: Absinthes.com
 
 
 
5. The Wormwood Leaves Spoon: Ytterligare ett exempel på kategori 1 om du frågar mig, de här skedarna har nämligen motivet av en malörtsväxt, det är allt som skiljer dem.
 
Source: Absinthes.com
 
 
 
6. The "Poilu" Spoons: Ordet poilu refererar till franska soldater under första världskriget. När soldaterna blev uttråkade under de ibland långa tidsperioderna mellan striderna vid fronten började de tillverka diverse saker av vad man kunde hitta, exempelvis rester från bomber, för att fördriva tiden. En av sakerna de gjorde var absintskedar, de gjordes av olika material och designades av varje soldat vilket gjör varje sked unik. Jag hävdar fortfarande att även den här skeden går under kategorin perfurerad sked men att det är en serie mycket speciella perfurerade skedar.
 
 
 
 
Typ nummer 7 har jag inte hittat något på, är inte säker på vad det kan vara.
 
 
 
Jag antar att den här indelningen av absintskedar främst är gjord för samlare och inte för gemene man. Jag kan förstå att det är intressant för en samlare att veta om den skeden han/hon äger är gjord från en kanonhylsa i en skyttegrav av en fransk soldat under första världskriget eller om det är en av de få orginalskedarna som släptes när Eiffeltornet invigdes, det finns förmodligen mycket pengar i sånna skedar. Men jag håller inte med om att det är en helt egen typ av sked. Det jag däremot SKULLE klassa som en annan typ av sked är "The Long Spoon", och "grillar/runda" skulle jag kalla ett substitut, en annan produkt. Det finns även ett alternativ som är en perfurerad platta med en krok på så man kan hänga den på glaskanten. Det kallar jag också för en annan typ av produkt, men som fyller samma funktion. Jag vet att vissa menar att en brouille är ett substitut för en absintsked/en typ av absintsked, men den fyller (enligt mig) främst funktionen hos en absintfontän och beskrivs därför närmare i det inlägget. Man verkar definera "absintsked" som "något som håller upp sockerbiten" och det tycker jag är en alldeles för bred deffinition. Det känns lite som att säga att allt man kan ha på huvudet (ex. hjälmar, schalar, peruker, masker m.m) ska klassas som hattar.
 
Men tydligen räcker det inte med de här indelningarna. Man har räknat ihop att det finns över 400 olika skedar (troligtvis fler nu eftersom absinttillverkare gör egna, nya hela tiden) och dessa kan delas upp i 26 olika "familjer". Romber, Stjärnor, Schweiziska kors, klövrar och blommor är bara några av dessa familjer och är (misstänker jag) namngivna efter formen på hålen i skeden. De här indelningarna har vi Marie-Claude Delahaye att tacka för. Hon måste ha varit en absintskedssavant för hon har skrivit en hel bok på 528 sidor om absintskedar: "L`absinthe - Les Cuillères". Här i hittar du förmodligen allt du någonsin velat veta om absintskedar (samtliga 26 familjer av absintskedar t.ex), säkerligen mer än jag är intresserad av.
 
Vi avslutar det här inlägget med lite pompefakta: Världens största absintsked är 215 cm lång och den minsta är bara 5 cm.

Kommentera här: