Absinthe Gold68

Source: alandia.de 


 
Den här har jag velat testa ett bra tag, hade mina ögon på den redan när jag började köpa absint från ALANDIA men som nybörjare ville man ge sig in på de gröna absinterna först. Det är inte svårt att lista ut var den har fått namnet ifrån: den har en guldig färg och har en alkoholhalt på 68%, därav Gold68. Gold68 görs med mycket malört (så de vill skryta med det höga tujoninnehållet) vilket bör ge den en bäskare smak än annan absint. Den tillverkas även utan anis vilket ger oss en absint utan den klassiska "lakritssmaken", jag tror dessutom inte att vi kommer kunna förvänta oss speciellt mycket till louche här eftersom det främst är anisen som står för de eteriska oljorna som bildar en louche.
 
Det är inte alla som är helt överens om vad som ska kunna klassas som en absint (läs mer om det här), men de flesta är överens om att absint ska inehålla både malört, fänkål och anis, och eftersom inte den här innehåller anis räknar jag den inte som en äkta absint, även fast den är naturligt destillerad.
 
Den har samma fina flaska som Strong68 fast i genomskinligt glas, även etiketten har samma motiv fast i ljusare färger. Etiketten bär ALANDIAS märke så den är producerad för dem men jag tror inte att de har ett eget destilleri. Jag kan utläsa att destilleriet ligger i Fougerolles, Frankrike, och grundades redan 1859 men de nämner aldrig var destilleriet heter.
 
Lagrad: Nej
DestilleriPaul Devoille (åt ALANDIA)
Alkoholhalt: 68%
KatergoriAmber
Äkta/Fake: Fake
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: Den påminner nästan om ett mjöd i färgen tycker jag, men mycket svagare. I en stor flaska blir färgen tydligare men när den hälls upp i glaset känns det nästan mer som ett vitt vin. Precis som jag trodde så blir det inte mycket louche, faktum är att jag ser inte ett skit, jag får inte ens mycket oilstreaks :(

 

Doft: Oy vey, det var fattigt med doft också. Ur den pyttelilla 5 cl flaskan jag har känner jag någon typ av brunt socker och diverse frukter. Men det är ungefär där det roliga slutar för ur glaset känner jag bara alkohollukten och samma syra som vin har och efter att vattnet har tillsatts känner jag inget alls. X(

 

Smak: Doften från glaset speglas tyvärr väldigt väl i smaken, känner bara alkohol och den där dumma vinsyran som jag inte alls gillar.

 

Sammanfattning: Well, det här blev ju en riktig besvikelse. Vilken förbannad tur att jag bara köpte ett litet smakprov, men det är väl det de små flaskorna är till för (önskar de hade haft en sån på Absinthe Gothica). Det blev till att hälla bort glaset jag hade hällt upp och det som är kvar i flaskan kommer jag ge till min kompis som inte gillade anissmaker. Vill inte han ha den så lär jag nog hälla ut det också. Jag ger den faktiskt bottenbetyg, den är inte lika äcklig som några andra jag smakat men om den är tillräckligt äcklig för att hälla ut det man har i glaset och sedan göra sig av med resten man har i flaskan så känns det verkligen som att den förtjänar bottenbetyg.

 

Kommentera här: