Absintfontäner

Absintfontäner är underbara små saker men en fruktansvärt simpel funktion: att droppa vatten. Som jag sa i ett av mina första inlägg så är namnet mycket missvisande eftersom det inte är en fontän och den har inte ens absint i sig utan vatten och is. En schematisk modell av en absintfåntän är en behållare med vatten som är upphöjd på en fot (som ett vinglas) med 2, 4 eller 6 kranar sticker ut från den nedre delen av behållaren. Man placerar varsit glas med absint under kranarna och sedan ställer in ett långsamt droppande eller ett stilla flöde av vatten.
 
 
 
OLIKA TYPER
 
Absintfontäner är väldigt fancy-pants, vilket jag är säker på att alla som har sett en kan förstå. Det finns 3 typer av absintfontäner:
 
Glasfontäner: Den billigaste (på absinthes.com går de på mellan €45 och €145) men mindre poppulära sorten. De är lättare än de andra sorterna och något lättare att rengöra. Glas är som sagt den billigare varianten men det betyder inte att de behöver vara mindre vackra för det, i slutändan handlar det om personlig preferens. Jag har hittat en glasblåsare på nätet (Andy Paiko) som gör helt otroliga fontäner i glas, click here and be amazed! Det är också han som har gjort den sista av absintfontänerna här nedan:
 
 
Source: Absinthes.com
Source: Absinthes.com
Source: Absinthes.com
 
 
 
Mässingsfontäner: Består av en glasbehållare på en metallfot med metallock och metallkranar. Väldigt fina tycker jag, har själv en men den är trasig för tillfället. De vanligaste av dessa har antingen en enklare fot vilket kan göra att den ser lite ut som en lyktstolpe, de är gjorda efter den gamla modellen som användes innan förbudstiden. Det finns även fontäner där foten är en kvinna eller bevingad fee som håller upp glasbehållaren över huvudet. I botten av fontänerna finns en perfurerad metallbotten, ska vi kalla det ett galler, som förhindrar att isen täpper för utgångarna till kranarna. Egentligen fyller de inte mycket av en funktion nu för tiden, men i början höll de ett asbestfilter på plats som skulle rena vattnet innan det nådde glasen. Stackars satar... På absinthes.com går de för mellan €97 (andrasortering) och €175. Går glasbehållaren sönder kan man köpa en ny för mellan €35 och €45 men de görs i olika storlekar varje gång så det är inte säkert att den behållaren du köper passar din fontän.
 
 
Source: Absinthes.com
 
 
 
 
Keramikfontäner: Dessa är mycket mer ovanliga och jag tror att det är väldigt nytt. De är väldigt fina men jag tycker det borde på något sätt kännas lite konstigt att inte se vattnet i behållaren. Absinthes.com är det enda stället jag sett att man kan köpa keramikfontäner och då kostar de därefter också, mellan €399 och €499.
 
 
Source: Absinthes.com
Source: Absinthes.com
Source: Absinthes.com
Source: Absinthes.com
 
 
 
 
 
HISTORIA OCH POPULÄRITET
 
Man kan tänka sig att absintfontäner har funnits lika länge som man druckit absint, men de kom faktiskt inte för än absinten blev som poppulärast i Frankrike. Innan dess (och efter) använde man vanliga karaffer och tillbringare. Jag har läst någon stanns att förut användes främst glasfontäner men jag har sett gamla kort där metallfontäner använts och det görs fontäner i metall efter gamal design så de måste ha förekommit förut även om de kanske inte var lika populära. Absintfontänerna (och skedar och glas) var en stor del till att folk gillade absinten så efter att absinten förbjöds tog man fram substitut för absinten som tillät folk att fortsätta använda de här härliga instrumenten, men hur mysiga de än är så blev substituten aldrig lika populära som absinten. Jag misstänker dock att de här mysiga tillbehören (och absintens speciella ryckte) är en stor anledning till att absint blir poppulärare i modern tid, det var absolut en av tjusningarna som jag föll för.
 
 
 
UNDERHÅLL
 
Det första tipset jag kan ge är att inte diska fontänen med varmt vatten direkt efter att den varit fylld med isvatten, det var så min nuvarande fontän gick sönder. En ide kan vara att kanske vänta till nästa dag innan man har i varmvatten. Vidare kan det vara bra att känna till att metallfontäner går att plocka isär i mindre delar och är då betydligt lättare att rengöra och torka, tog mig ett år ungefär innan jag lärde mig det ;P Det finns en gummipackning mellan glasbehållaren och den nedre delen där kranarna går ut, tvätta, torka och byt ut vid behov. Sen finns det de som tycker att man ska plocka isär kranarna också samt smörja in alla delar men det är lite mer än jag har ork till, är du intresserad av det kan du läsa mer om det här.
 
 
 
SUBSTITUT 
 
Jag skulle vilja säga att det finns allternativ till fontänen, d.v.s något annat som du använder för att tillsätta vattnet. Ett sätt man tydligen tillämpade förr var att, på regniga dagar, ställa sin absint under kanten på en markis eller ute i regnet och låta den fylla upp på det viset. Låter lite som en urban myth enligt mig men vad vet jag om 1800-talets fransmän. Om du inte känner för att använda markiser eller vill dricka absint även då det inte regnar så föreslår jag antingen en karaff eller en brouille (eller ta vatten direkt ur kranen, men då är du inte fancy-pants).
 
 
 
 
Karaffer: Vanliga (eller ovanliga) karaffer och tillbringare användes långt innan absintfontänerna skapades. Jag skulle tro att man använde vad man hade hemma men allt eftersom absint blev populärare så gjordes speciella absinttillbringare som hade formen av djur och till och med människohuvuden. Nu finns det också glaskaraffer i gammal stil med absinttillverkarnas namn på sig som kostar mycket mer än de borde, men personligen använder jag en flaska från "Druvan" som från början såldes med vitvinsvinäger.
 
 
 
Brouilleurs (drippers): Kan beskrivas som en liten skål med ett hål i mitten som placeras på glaset. De äldre, franska modellerna från 1800-talet är tjockare och har platta bottnar medan de modernare, spanska modellerna från 1900-talet är tunnare och har lite mer av en konformad botten. Ofta så tillverkar man glas och brouilleurs för varandra i ett set. Den som har tålamod lägger bara is i den och låter det smälta och på så sätt tillsätter vatten till sin absint. Om du som jag inte orkar vänta så länge så häller man lite kallt vatten över isen. Om du vill kan du lägga sockerbiten däri också. De har använts längre än absintskedar, sedan mitten av 1800-talet. De görs i både metall och glas men jag har intrycket av att glasversionen är långt mycket vanligare än de i metall, åtminstone poppulärare. De moderna har oftast ett hål men de kan ha så mycket som 6 hål. Jag tvivlar på att det faktiskt gör någon skillnad hur många hål den har. Jag är inte speciellt fötjust i de här, framför allt för att det blir rätt osmidigt att tillsätta sockerbitar. Den klasiska brouilleurn hittar du en demonstration på här men det finns även varianter på dessa:
 
Här är ett exempel på en "Two-level brouille", kanske lite mer för mig. Den har i princip en absintsked under själva brouilleuren så att sockret löser sig ordentligt.
 
Här är en "gungbräde brouille", den tillsätter vattnet långsamt men har en liten gungbrädekonstruktion under som altererar var vattnet froppar i. Funkar lika bra som vad annat som helst men det ser trevligare ut.
 
Här är en "Streamline brouille" som egentligen inte är mycket av en brouille. Man fyller glaset med vatten först, placerar brouilleuren på glaset och ett rör går ner i vattnet och häller sedan i absinten. Som så mycket kring absint blir det bra teater men gör egentligen inget för smaken.

Kommentarer:

1 ch svenstedt:

skriven

Var finns en absintfontän att köpa?
maila eller ring 0708949558
Carl Henrik

Svar: Både ALANDIA och absinthes.com har jättefina fontäner i varierande material och prisklasser:
https://www.alandia.de/accessories/absinthe-fountains

https://www.absinthes.com/en/absinthe-fountains-s364
Feddooh

2 Seth:

skriven

En absintfontän är i princip ett måste. Jag använder själv en i glas och om jag ska tillreda mer än ett glas, eller om jag dricker absint med sällskap. Det blir helt enkelt bara för jobbigt att hälla ur en karaff eller tillbringare eftersom man vill hälla så långsamt som möjligt. Då är det myyycket mera praktiskt att bara låta glaset stå och låta fontänen sköta tillförseln av iskallt vatten.

Jag är dock inte så nördig att jag bara låter det droppa. Jag brukar vrida på kranen tills det *precis* börjar rinna istället.

Jag kan dock förstå att det vill till att man gillar absint, för en fontän är inte (och var inte heller i mitt fall) det första man köper precis.

Kommentera här: