Absinthe la Perchee

Source: absinthes.com
 
 
 
Ännu en absint från Aymonier-destilleriet! Hittills har de inte svikit mig så jag hoppas på en riktigt bra till här. La Perchee ska vara extra tung på malört och har beskrivits som en "malörtsbomb". Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det, vanligtvis är inte malörtstunga absinter min grej, men malörten har varit tydlig i de två tidigare absinterna från Aymonier och det har ju varit riktigt tasty.
 
 
 
Precis som de tidigare kommer även den här absinten i en "ölflaska" med skruvkork i plåt. Bilden på den här etiketten föreställer en bergstopp, en del av de Schweiziska alperna? Jag råkar veta att destilleriet ligger nära den fransk-schweiziska gränsen, så jag tänker mig Mayra eller Francois gå ut med ett stafli, målarduk och penslar, ställer sig bland fruktträden och målar en bit av den underbara miljön de bor i. Kanske är det en lite romantiserad bild, men det är väl lite skitsamma. Nu tycker jag att det är hög tid att testa den här malörtsbomben!

 

Lagrad: Nej
DestilleriAymonier
Alkoholhalt: 72%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: I flaskan på bilden här över har den en svag grön färg, men i flaskan jag har ser jag ingen skillnad på den och vattnet som jag tillsätter. Sorry, men jag menar att absinten jag har i mitt glas är en blanche, så vi slänger in den i den kategorin, även om det känns lite fel. Louchen är lite under medeltjock och har mycket oil-streaks i sig. Det krävs inte så mycket vatten heller för att locka fram den och den är full efter 2 generösa delar vatten.

 

Doft: Det här är en väldigt angenäm doft, väldigt fräsh! Vi har tydlig malört, men utan att vara tvålig, mer som malörten luktar när man maler den. Den har lite mynta också, men inte mycket, bara tillräckligt för att sätta en fräsh underton. När jag häller upp den i glaset ändras dock doften väldigt tvärt. Vi har fortfarande malört och mynta, men här finns även svartpeppar och en sur karaktär som får mig att tänka på nyrensad abborre (vilket är konstigt eftersom abborre inte är sur) O.o Jag antar att det har med alkoholen att göra. Vattnet får den att öppna upp sig och plötsligt fylls rummet av malört, men även mynta, svartpeppar, lite anis och fänkål och en lite ynka bit kol.

 

Smak: Mmmmmmmm, mycket malört, men ändå lite gräddig. Alkoholen sticker lite på tungan men den är ändå väääldigt len. Tror jag känner en del kokosnöt också? Smaken är stark vilket gör att det räcker med små sippar och den dröjer sig kvar på tungan långt efter att jag har svalt den.

 

Sammanfattning: The wormwood is strong in this one, både i doft och smak! La Perchee är en fullkomligt lysande absint med många nyanser, Aymonier-destilleriet visar återigen att de vet vad de håller på med och att de har absinter i världsklass! Det här är en absint med lite högre literpris, men ooh vad den är värd det. Den dansar tango på min tunga och smaklökarna stampar takten! Det är en absint du sätter dig ner med när du har gott om tid, tar små sippar och låter den ligga kvar länge i munnen innan du sväljer. Är du som jag kommer du även uppskatta eftersmaken och det kommer bli långt mellan sipparna. En mycket bra absint att varva ner med. Damn it, blir sugen bara av att skriva om den, går och tar mig ett glas till ;) Definitivt en absint jag kommer att köpa fler av! Från början gav jag den bara 4+++++ men efter mitt tredje glas sprudlar occytocinet som en supernova i hjärnan och fempoängaren är ett faktum!

 
 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Hm, tre absinter – tre höga betyg, innebär det att du har hittat ett favoritmärke? :-)

Svar: Det är knepigt det där med ”favoriter”. Måste jag bara välja ett favoritdestilleri så blir det Matter Spirits, men jag gillar Aymonier skarpt och kommer fortsätta köpa alla nya absinter de spottar ut framöver. På samma sätt älskar jag Zufanek också, men de är väldigt olika från både Aymonier och Matter. Kan man ha fler favoriter kanske?
Feddooh

2 Brüshan:

skriven

Hörrö dudu! Ta ett glas till? Ska inte du ha vit månad, din lilla skåpsupare? :P

Svar: Hehe, jo, det har jag, jag gjorde bara en fuling och skrev det här inlägget innan jag gick in i torrperiod ;P Och nog blev det även ett andra glas!
Feddooh

Kommentera här: