Les Parisiennes

Det här kanske inte alls var någon nyhet för er andra men jag upptäckte precis att det finns en serie absinter som kallas för Les Parisiennes. Det här är en serie högkvalitesabsinter som produceras av både Emile Pernot och Paul Devoille på uppdrag av en absintbutik i Paris: Vert d'Absinthe.
 
För att göra en liten avstickare måste jag säga att det är helt jävla otroligt att inte en enda person som jag pratade med i Paris kände till Vert d'Absinthe! Den som kommer ihåg mitt inlägg om semestern till Paris vet att jag sprang runt till olika affärer och försökte få tag på någon hyffsad absint men att jag fick rådet att åka till Pontarlier om vinet inte dög. Det var ingen som visste att det fanns en affär några stenkast från Notre Dame som specialicerade sig på absint och dessutom låter tillverka en egen serie av högkvaliteabsinter?! Man kan ju dra på sig en stroke för mindre. Men åter till absinterna:
 
De här absinterna görs enligt recept från 1800-talet och buteljeras i enkla flaskor av mörkt glas, med etiketter i gammal stil och vaxförseglade korkar. Känns lite som ett allternativ till Jade-absinterna tycker jag, jag skulle hemskt gärna smaka dem. Hittills har det kommit ut 8 absinter i serien:
 
Belle Amie Verte
Belle Amie Blanche
Désirée
l'Enjôleuse
La Coquette
Minette
Perroquet
Rubis
 
Gällande namnet är Google Översätt inte till mycket hjälp och jag har inte läst franska, men "les" är jag ganska säker på är en motsvarighet till engelskans "the", alltså bestämd form, och i plural. Det andra ordet består av 2 satser, den första syftar väl på staden Paris, eller folk som bor i Paris (parisare), och jag TROR att den sista satsen indikerar en femenin form av det som är framför. Jag skulle gissa att "Les Parisiennes" skulle kunna översättas till ungefär "De parisiska kvinnorna"? Skulle väl kunna vara "De kvinliga parisarna" också men det låter verkligen inte bra på svenska. Med tanke på att alla absinter i serien har en kvinna på framsidan (utom Absinthe Minette av någon anledning) känns det som att jag skulle kunna vara och nosa i rätt område ivf. Finns det någon där ute som pratar franska och kan ge en säker översättning så lämna gärna en kommentar. 
 
ALANDIA säljer för tillfället 7 av dessa absinter men en av dem (La Coquette) säljs där i en genomskinlig flaska utan vaxförsegling. Jag har skrivit ett mail till dem och frågat om det bara är en gamal bild eller om deras flaskor faktiskt fortfarande ser ut så. Uppenbarligen är det de flaskorna de säljer fortfarande, det tog lite död på enhetligheten (och mysfaktorn). Tidigare har den sålts på samma flaska som de andra men uppenbarligen inte nu längre.
 
Flaskorna kallas för "Mother of all Bottles (TM)" och jag förstår varför: De är tydligen de största flaskorna på marknaden, gjorda för att rymma 750 ml men fylls bara med 700 ml, och de är otroligt tjocka! Bara själva flaskan väger nästan lika mycket som La Coquettes nya flaska när den är full. En underbart mysig flaska som bidrar otroligt till mysfaktorn (precis som Jade-seriens flaskor). Vert d'Absinthe berättar att det gick bra att använda dem så länge de hade sin butik och riktade sig till den Paris invånare, men nu när verksamheten är nätbaserad och skickar till hela världen behöver man gå över till nya flaskor, både för att hålle nere fraktkostnaderna och för miljöns skull. De har dock många "Mother of all Bottles (TM)" kvar så det dröjer nog ett tag till innan vi får se de nya.
 
Den absinten jag är mest sugen på för tillfället är Rubis, en rouge färgad med hibiskusblommor och en absolut förtjusande förpackning! Önskelistan blir bara längre och längre samtidigt som plånboken blir magrare och magrare, men någon sådan ska vi nog kunna unna oss någon gång snart.

Kommentera här: