Grön Opal

 
 
 
Source: Absinthes.com


 

Ååååh hå hå hå hå hååå! This is a good one, gonna say it right now! Den här vackra skapelsen kommer från det svenska destilleriet "Svensk Absint" som är beläget i Glanshammar strax utanför Örebro. Det grundades 2009 men började inte göra absint för än 2012. Absinten tillverkas bara i små batcher och Grön Opal säljs bara på Systembolag i närheten av destilleriet vilket gör den mycket mer speciell i min mening. De säljer även exklusivt till Absinthes.com så även resten av världen får ta del av deras förstklassiga absint och sätta Sverige på kartan! Det är även en bra bit för mig att åka till Örebro så hädanefter kommer jag beställa Grön Opal från Tyskland. Onödigt långt den lilla flaskan får åka men det spar mycket tid och pengar för mig.

 

Den första flaskan Grön Opal jag ägde fick jag i julklapp av min kära fästmö, hon hade kört till Örebro, 5 timmar tur och retur, för att köpa en flaska till mig. Det var en otroligt bra absint men att hon hade gått igenom det besväret gjorde den bara ännu mer speciell! 

 

Lagrad: 3 månader
Destilleri: Svensk Absint
Alkoholhalt: 72%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Sverige

 

Färg och Louche: En så stark, fin, naturlig, guldgrön färg. Det är som att titta på en flytande ädelsten i botten av glaset! Den får en EXTREMT tjock louche som är full efter knapt en del vatten! Omedelbart efter första droppen vatten få den oil streeks och det behövs inte många droppar innan louchen börjar formas i botten av glaset! Jag får ett allt tunnare lock av klar absint som ligger kvar ovanpå den otroligt tjocka louchen och det blir tunnare och tunnare ju mer vatten som tillsätts!

 

Doft: Ur flaskan känner jag en lite tvålig doft (den där svenska, vilda malörten) men främst känner jag foften av bröd! När jag var liten gick vi ibland med skolan eller fritids till våran hembyggdsgård där det fanns en bagarstuga, och där bakade vi ett underbart bröd med anis och fänkål. Det är det här brödet jag pratar om och då kanske det inte är så ologiskt att gissa att doften jag känner är av antingen anis och/eller fänkål. När opalen har lagt sig till rätta i glaset blir doften lite mer nyanserad och jag känner även något grönare som jag bara kan beskriva som gräs men det är såklart någon annan ört jag inte känner igen. När vatten tillsätts sprider sig den tydliga doften över hela rummet som en parfym!

 

Smak: Det är så otroligt mycket smak i den här absinten och nästan ingen alkoholsmak alls! När jag verkligen känner efter så känner jag att den smakar mycket tvål (malört) men det är inget jag tänker på när jag dricker absinten. Det var faktiskt min bror som påpekade  det, innan hade jag inte lagt märke till det själv. Det finns ett annat exempel som jag kommer recensera senare (Eichelberger 58 Blanche) som smakar överväldigande tvål och det är svårt att uppmärksamma något annat. Men så var alltså inte den här absinten! Den är väldigt len och smaken sitter kvar LÅNGT efter att man svalt den!

 

Sammanfattning: Jag älskar när doften blir så mycket starkare när vatten tillsätts, då känner man verkligen att absinten blir något mer än den var utan vatten, och inte bara späds ut! Smaken är otrolig och bara Mansinthe är lenare! Jag läste en resention av en kille som beskrev smaken som "I´ts like a swingerparty in my mouth!". Han har inte fel, det är som en härlig orgie av smaker i munnen när man dricker den! Den är nog så nära perfekt man kan få en absint i mitt tycke, och det är så jäkla kul (och otippat) att den kommer från Sverige, ett land som inte har haft någon historia av (riktig) absinttillverkning före 2000-talet! Den står sig otroligt bra internationellt och sist jag kollade på The Wormwood Societys topplista av absinter låg Grön Opal i topp, följt av Vit Opal! Svensk Absint gör inte mycket absint men god damn it de gör det bra! Även denna (liksom Mansinthen) har jag stuvat undan en flaska för lagring som ska öppnas vid något mycket speciellt tillfälle. Jag kan rekommendera den till alla som vill ha en god absint och jag ska alltid se till att ha en flaska hemma! En rungande 5:a!

 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Hm … Den här absinten är väldigt god … och otroligt lik Duplais Verte! Jag kan nästa gå så långt som att säga att Grön Opal är en kopia av Duplais Verte. Samma färg (både före och efter louchen) och i stort sett samma smak. Kanske att beskan från malörten är aningens mer framträdande i Grön Opal. Det var dock länge sedan jag drack Duplais Verte, så kan lika gärna vara så att det inte är någon skillnad på de två absinterna.(Måste fylla på förrådet och friska upp minnet :-)).

I övrigt tycker jag, förstås, att Grön opal är en jättegod absint, och allt jag har sagt om Duplais Verte kan jag säga om Opalen också.

Tre feer från mig – därför att Duplais Verte var före.

Svar: Det är så intressant att smaksinnet kan vara så subjektivt, jag känner ingen likhet mellan Duplais och Grön Opal, faktum är att jag inte skulle missta Grön Opal för någon annan absint. Gött att du gillade den, men tråkigt att du tyckte att de var så lika.
Feddooh

Kommentera här: