Absinthe Eichelberger 58 Blanche

Source: Absinthes.com 
 
 
 
Baserad på Eichelberger 68 Limitee. Tydligen finns det en tidigare och en senare version av den här absinten (som med Strong 68) och den senare ska tydligen vara bättre.
 
En fruktansvärt tjusig flaska det här, lång och smal med en förslutning av naturlig kork. Vacker ettikett har den också, ger en intrycket av en riktig kvalitetsprodukt. Inte nog med att absinten är 100% äkta (destillerad utan konserveringsmedel, konstgjorda smakämnen eller färgämnen), den är dessutom certifierad som en ekologisk produkt.
 
Lagrad: Nej
DestilleriEichelberger
Alkoholhalt: 58%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland
 

Färg och Louche: En blanche, så inte mycket intressant där. Den får en medeltjock louche efter ca 2 delar vatten så inte mycket intressant där heller är jag rädd.

 

Doft: Jag får nog säga att den här har åldrats väl. Tidigare kände jag tvål (malörten), alkohol och kanske något smått bränt. Nu har det utvecklats en söt vaniljdoft när jag luktar ur flaskan. Efter att jag hält upp den har vi mest sur alkohol men även den bekanta tvållukten. Efter vattnet har lukten blivit svag och jag känner egentligen bara tvåldoften, lite citrus också.

 

Smak: TVÅL!!! Fruktansvärt äckligt och överväldigande, klarade endast en liten sipp och ville inte röra glaset igen efter det! Antingen är det nästan bara malört i den här absinten eller så drack jag diskmedel! Vad värre är är att smaken inte verkar ha mattats av alls av vattnet! Det brukar vanligtvis vara en bra sak tycker jag men det gjorde inte den här absinten några tjänster direkt! Vi har några små citrustoner också men de får inte så mycket uppmärksamhet här.

 

Sammanfattning: Jag hoppas verkligen att det här är den äldre versionen jag kommit över för om det här skulle vara den bättre versionen av de två så måste Tyskland verkligen se över hur de gör absint! På något sätt äckligare smak än Absinthe Gothica, men jag kan inte ge mindre än 0,5 i betyg så det blir även betyget för den här absinten. Ett lysande exempel på att även genuin absint kan vara förfärlig!

 
 
 
 
 

Kommentera här: