Absinthe Jade PF (Pernod Fils) 1901

Source: alandia.de 
 
En reproduktion av Pernod Fils Absint från slutet av 1800-talet. Årtalet 1901 i namnet är årtalet då orginaldestilleriet i Pontarlier brann ner. Kan tycka att det var ett dystert årtal att välja men låt gå. Absinten lagras i 3 år innan den butteljeras, det står dock inte vad den lagras i.
 
Lagrad: 3 år
DestilleriCombier (åt Jade Liqueurs)
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte 
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: En fin naturlig verte med en nästan olivgrön färg. Den utvecklar en tjock louche som är full redan efter en del vatten!

 

Doft: När jag luktar ur flaskan påminner den mycket om Mansinthe vilket är väldigt trevligt. Alkoholen lyser med sin frånvaro och fortsätter att göra det även när absinten lagt sig till rätta i glaset. Här kommer även anistoner fram och de håller sig kvar även efter att vattnet har tillsatts. Med vatten doftar den här lite mer än de andra absinterna i Jade-serien vilket såklart är ett pluss!

 

Smak: En kraftfull, komplex smak som stannar kvar länge på tungan och en väldigt len textur! Jag fick inte till det den här gången, men när jag druckit den här tidigare så fick den en nästan gräddig konsistens men det är sällan jag lyckats få till det så bra igen. Det bevisar att absinter kan ha potential som man kanske inte har turen att upptäcka om man inte t.ex. låter den mogna ett tag eller blandar med precis rätt mängd vatten!

 

Sammanfattning: Det här är den av Jade-absinterna som jag har druckit mest av, dessutom var bror min snäll nog och skaffade en extra flaska till mig. Förhoppningsvis har den gottat till sig ordentligt tills det blir dags att öppna den! Kan verkligen rekommendera den! Smaken och louchen är jättehärlig men den kan inte riktigt mäta sig med de absinter jag hittills gett full pott. Som jag redan har hintat om så är det här en absint som får väldigt olika karraktär beroende på hur den blandas. Den där härliga gräddigheten fick jag inte idag men har fått det förr, vidare blir den nääääästan lite blaskig med 5 delar vatten och jag tror många skulle gilla den bättre med 3-4 delar vatten. Men alla absinter ska bedömas på samma sätt och baserat på dagens provsmakning får den nöja sig med en 4:a i betyg.

 
 
 
 

Kommentera här: