Absinthe Francois Guy

Source: alandia.de 


Den här vann guldmedalj i "Absintiaderna" (mitt namn för The Absinthiads) 2013 men är inte en limited edition som de andra från Guy destilleriet som jag recenserat. Den har vunnit flera guldmedaljer i bland annat Absintiaderna. Även här verkar det inte finnas så mycket mer att säga då det står sparsamt på destilleriets hemsida. Egentligen borde det inte spela någon roll men jag blir lite misstänksam när absint säljs på enlitersflaskor.
 
Lagrad: Nej
DestilleriGuy-destilleriet
Alkoholhalt: 45%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: En blek, naturligt färgad verte med tunn louche som är full efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Ur flaskan luktar det mest någon typ av gräs, det skulle kunna ses som något negativt men jag är mest nöjd att den inte luktar väldigt udda eller konstgjort. Glaset framhäver en del andra dofter som det så ofta gör. Jag känner varken mint, kola eller surt men ändå påminner den lite om Absinth´ Love 69 vilket jag inte blir jätteglad över. Tråkigt nog så försvinner det mesta av doften efter att vattnet tillsatts och jag känner nästan inget alls. Jag misstänker att den kan ha blivit övervattnad.

 

Smak: Inte lika gräddig men något påminner om Absinth´ Love, men på ett bra sätt. Känner även anis men det är tydligt att den skulle ha gjort sig bättre med mindre vatten.

 

Sammanfattning: Allt från den bleka färgen och tunna louchen till den försvinnande doften och milda smaken ger intrycket av en vek absint, inte alls kraftig och robust som opalerna. Detta gör dock att den är mycket lättdrucken, den gör sig bra med mycket socker och smaken är inte dålig. Kanske är det anledningen till att man valt att sälja den i enlitersflaskor? Jag är dock inte övertygad om att den är värd en guldmedalj, det skulle den inte fått ifrån mig, istället får den 3 av 5.

 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Francois Guy är ett mysterium för mig. Jag vet inte ens om jag skulle kalla den för en absint, snarare en avancerad pastis. Färgen är väldigt gulblek, louchen är tunn (för att inte säga patetisk) och smaken är helt dominerad av anis, pytte lite fänkål plus något annat ourskiljbart. That’s basically it.

Tur att den var billig i alla fall.

Två feer från mig

Svar: Jag tycker det stämmer in på de flesta Guy-absinter, väldigt lättdruckna allihop. Av någon anledning fortsätter jag köpa de nya och jag blir lika besviken varje gång. Den senaste jag köpte var Absinthe Armand Guy som har lagrats på fat i 6 år och vid första smaktillfället kändes även den fruktansvärt fjantig (ska se hur den står sig efter att ha mognat lite).
Feddooh

Kommentera här: