Absinthe Lucid

 
Source: alandia.de 
 
Den första absinten som blev tillgänglig att köpa i USA (2007) på nästan 100 år. Den togs fram av Ted Breaux för Veridian Spirits i och med deras kamp för att legalisera absint i USA. Den är gjord på ett helt naturligt sätt utan konstgjorda färgämnen, essenser och har inga tillsatta sötningsmedel.

 

Lagrad: Nej
DestilleriCombier (åt Veridian Spirits)
Alkoholhalt: 62%
KatergoriVerte 
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: En naturligt färgad, om än rätt blek verte. Den får en medeltjock louche efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Ur flaskan luktar den mycket alkohol men även lite anislakrits. När den hällts upp lulktar den mer salmiak tycker jag och alkoholen håller i sig, den lägger sig dock när vattnet tillsatts och salmiaken får sällskap av en gnutta tvålig malört.

 

Smak: En tunn smak, tror den är påväg att bli övervattnad, ska komma ihåg det till nästa gång jag dricker den. En len textur och har en smak av anis, fänkål och (främst) malört.

 

Sammanfattning: Det här var Ted Breaux första absint, dock är den väldigt olik Jade-serien. En klenare absint där man inte lyckats dölja alkoholen alldeles för väl. Jag är inte förtjust i salmiaktonerna, men de var tydligare i doften än smaken. Tyvärr en rätt medelmåttig absint i min mening. Kommer inte köpa en ny när den här flaskan tar slut, även om jag inte tror att det blir speciellt svårt att göra slut på den. Den hamnar på en 3:a.

 
 

Kommentera här: