Absinthe Jade Nouvelle Orleans

 
Source: alandia.de 
 
Det här är den första absinten i Jade-serien av Ted Breaux, kan dock inte hitta någon information om vilken absint den är en återskapelse av. På mitten av 1800-talet följde absinten med från Frankrike och över till America och New Orleans. Absinten blev snabbt poppulär och det faktum att apotekare redan förskrev liknande örtpreparat för diverse sjukdommar stärkte uppfattningen om att det var nyttigt. Den har lagrats i ca 3 år innan den butteljerades men det står inget om vad den lagrades i.
 
Lagrad: ca 3 år
DestilleriCombier (åt Jade Liqueurs)
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte 
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

Färg och Louche: En naturligt färgad verte med tunn färg. Den får en tjock louche som är fullt utvecklad efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: En väldigt svag doft, både när den kommer direkt ur flaskan, glaset och när den spätts med vatten. En doft som är svår att beskriva annat än att den är komplex, balanserad och örtig.

 

Smak: Tråkigt nog har jag svårt att utskilja specifika smaker. Den har mycket smak trotts vattnet, den är väldigt komplex och finns kvar länge på tungan. Jag skulle vilja säga att den har typisk absintsmak men det säger ju inte så mycket. Den är inte bäsk, smakar mycket örter och jag inbillar mig att jag känner både anis och malört men som sagt var det svårt att pin down någon specifik smak. Den smakar inte lika mycket medicin som Terminus och är inte lika besk som Edouard. Den har inte så blommig smak men är inte heller kryddig. Den har en len textur och diskret alkoholsmak, som de övriga Jade-absinterna.

 

Sammanfattning: Smakmässigt är den svår att beskriva därför att den inte har något som står ut antar jag, man skulle kunna säga att den är väldigt välbalanserad. Även doften är svår att beskriva, men trotts detta är det en väldigt trevlig absint med både god smak och doft. Kan rekommendera den, men som sina syskon före den är det här en absint med skiftande karaktär beroende på hur den blandas och jag har svårt att hitta de där perfekta proportionerna igen. Även denna får 4 av 5!

 
 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Nu har jag smakat fyra av fem Jadeabsinter och kan med åttioprocentssäkerhet säga: ”Kungen är naken!”

Herre min Flying Spaghetti Monster, vilken tråkig absint! Jag kan inte ens beskriva dess smak, för att Jade N.O. är så otroligt tam och anonym! Jag kommer helt enkelt inte ihåg hur den smakar.

Uppenbarligen är jag inte som folk, då varenda kotte verkar lovprisa inte bara N.O. utan hela Jadeserien. Var man än tittar är det bara höga eller högsta betyg och enbart positiva (för att inte säga euforiska) recensioner.

Jag tänker dock gå mot strömmen och ge Jade Nouvelle Orleans tre klena feer.

This myth is busted!

Svar: First of all, gött att du vågar säga "Kungen är naken!", känns oftast som att man inte får ha någon kritik mot "de heliga Jade-absinterna".
Jag tyckte ju inte heller att den stod ut på något sett, den är ganska anonym. Jag tycker inte att den är en dålig absint, men som du sa så blir det inga euforiska prisanden. Jag ville ge den ännu lägre betyg först, men det var för att jag blev negativt överraskad. Hade den hetat "Absinthe Fee Verte" eller nått och kommit från ex. Norge hade jag nog snarare blivit lite positivt överraskad. Men jag börjar också överväga om mina 4 feer var lite för generöst.
Feddooh

Kommentera här: