Absinthe Jade Edouard

 
Source: alandia.de
 
Har beskrivits som den mest extraordinära absinten i Jade-serien. Det är en återskapelse av Edouard Pernods absint från slutet av 1800-talet, en mycket prestigefull och känd dryck. Även denna lagrades i ca 3 år innan den butteljerades och jag hittar ingen information om vad den lagrades i.
 
Lagrad: ca 3 år
DestilleriCombier (åt Jade Liqueurs)
Alkoholhalt: 72%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: En kraftigt och naturligt färgad verte, den har kraftigast färg av alla Jade-absinter! En något guldaktig ton vilket jag gillar. Den får en mycket tjock louche av vattnet, en louche som behöver knappa 2,5 delar vatten innan den spridigt sig i hela glaset.

 

Doft: Ur flaskan känner jag en mint/mentolliknande doft, väldigt fräsch och inte lika stark som hos exempelvis Vit Opal. Den behåller mintdoften när jag hällt upp den men då känner jag betydligt mer alkohol, mer än från de andra Jade-absinterna. När vattnet tillsätts blir dofterna kraftigare och jag känner anis men också mycket örter som påminner om Mansinthe. Alkoholen finns också kvar.

 

Smak: Den här har en tydligare alkoholsmak och är därför inte riktigt lika len som jag hade förväntat mig. Jag har drukit den tidigare och då har den inte haft lika mycket riv i sig. Smaken är tydlig, örtig och komplex men något besk trotts sockret.

 

Sammanfattning: En fräsch doft och komplex smak, även om det fanns en del beska och alkohol. Ändå tycker jag att den är behaglig och känner jag att jag kan rekommendera den. Den får ansluta sig till sina bröder på 4 poäng, MEN som jag har sagt om de andra Jade så tycker jag att karaktären ändras mycket med mängden vatten. Svårt för mig att hitta de perfekta proportionerna men det bör vara lite mindre vatten än 5 delar som jag testade med idag.

 
 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Jag kan börja med en spoiler – Edouard var inte så imponerande som jag trodde att den skulle vara. Kanske hade jag lite väl höga förväntningar, efter att ha läst så många hyllningar av denna absint. Nästan alla recensioner jag kunde hitta var positiva och nästan alla gav J.E. höga betyg. Att lukta på J.E. kändes också väldigt lovande … men låt oss ta allt i rätt ordning:
Doft: Jade Edouart är en riktig fröjd att lukta på! Doften är väldigt frisk, blommig och nästan fruktig. Jag har aldrig tidigare stött på en sådan komplex doft hos någon annan absint.
Smak: Inte lika intressant som doften, är jag rädd. Edouard är en riktigt god, gedigen och balanserad absint. Problemet är bara att jag förväntade mig något mer – en hel symfoni av smaker! Riktigt så blev det inte. Jag kände att smaken var ganska komplex, men jag kunde inte urskilja några särskilda smaknyanser. Allt blandas ihop till en komplex och balanserad smak, utan några överraskningar eller någon ”WOW”-effekt. Bara en god absint. Man kan väl vänta sig lite mer an av en ”top of the line” absint, eller hur?
Sammanfattning: Jag är något besviken på denna ” high end” absint. Den är god, med inte på ett medryckande sätt utan bara okej-god. Verte de Fougerolles och Brevans Giger är (i min värld) mycket bättre.
Fyra feer får den i alla fall.

Svar: Ja, ingen dålig absint men absolut inte WOW. Med tanke på hur man sjunger Jades lovsånger och den stora prislappen kunde man förvänta sig lite mer. Ångrar dock inte att jag köpte den :)
Feddooh

2 Maxim:

skriven

U P D A T E

Okej, jag tar tillbaka allt jag har skrivit om Edouard. Mitt sampel var uppenbarligen skadad och min bedömning var därmed orättvis.

Jade Edouard är en fantastiskt god absint och jag ska försöka att alltid ha en flaska J.E. i mitt skafferi.

Louchen är det vackraste jag någonsin har sett (tjock och vitgrön) och smaken är helt enkelt fantastisk - krämig,frisk, fruktig, lite syrlig. Påminner ,konstigt nog, om Enigma Verte, utan dess karakteristiska bismak.

Jag har hittat en ny favorit!

Fem feer !

3 Maxim:

skriven

U P D A T E

Okej, jag tar tillbaka allt jag har skrivit om Edouard. Mitt sampel var uppenbarligen skadad och min bedömning var därmed orättvis.

Jade Edouard är en fantastiskt god absint och jag ska försöka att alltid ha en flaska J.E. i mitt skafferi.

Louchen är det vackraste jag någonsin har sett (tjock och vitgrön) och smaken är helt enkelt fantastisk - krämig,frisk, fruktig, lite syrlig. Påminner ,konstigt nog, om Enigma Verte, utan dess karakteristiska bismak.

Jag har hittat en ny favorit!

Fem feer !

Kommentera här: