The Lost Loch Distillery

 
 
Idag beger vi oss till Skottland, Royal Deeside och till Cairingorm nationalpark! I utkanten av parken, omgiven av åkersmarker och skog, beläget på den östra stranden av den "förlorade" Loch Auchlossan! Loch Auchlossan är "förlorad" för att man tömde den under andra världskriget, så nu verkar det inte som att det finns någon sjö kvar. Jag är tämligen säker att det är härifrån destilleriet tagit sitt namn.
 
 
 
Destilleriet startades av Peter Dignan och Richard Pierce under 2017, alltså ett väldigt ungt destilleri, men jag la vantarna på min första flaska från dem redan under 2018. De gör allt själva, destillerar, buteljerar och paketerar. De har ett litet vindkraftverk, solpaneler och driver pannan på biomassa. Det här tillsammans med destilleriets placering får mig att tänka på en skotsk och miljövänlig version av tomtens julverkstad (det gömmer sig säkert någon enhörning eller kelpie i något hörn också). De använder sig av en 500 liters iStill (låter som något Steve Jobs har designat XD) men även tre mindre, traditionell kopparpanna för mindre batcher. Tillsammans lyckas de pumpa ut inte mindre än 40 000 liter sprit per år. Där sprack min föreställning om tomtens julverkstad vid en enhörningsskog lite grann. Någon som har sett Shrek 2 när de kommer till the Fairy Godmothers stuga?



Destilleriet har gjort följande absinter:
 
  • Murmichan
  • Murmichan - Auld Alliance Edition
 
 
 
Hemsida: https://lostlochspirits.com

Kommentera här: