Absinthe Mead Base (2016)

Source: absinthes.com
 
 
 
Absint nr. 3 jag köper från Zufanek-destilleriet, och som med så många andra är det här en som jag velat smaka ända sedan slutet av 2015 och som jag äntligen fått ändan ur vagnen och beställt! Jag tycker jag skriver det ofta men det här är en rätt speciell absint, den är nämligen (som namnet antyder) baserad på mjöd! Som en lite extra nördfakta för alla som är intresserade av ekologiska produkter så kan jag säga att honungen och de flesta örterna kommer från Martin Zufaneks egen ekologiska gård... sen har den visserligen transporterats från Tjeckien till Tyskland och vidare till Sverige, men man kan inte få allt.
 
Mjödet lagrades i 3 år innan man gjorde absint av det och det tillverkas bara i väldigt små kvantiteter. Den här batchen är från 2016 och dessförinnan hade vi ingen sedan 2013. En limited edition indeed! Jag förväntar mig ju såklart att känna tydliga honungsnoter och en sötma som gör socker överflödigt, men jag förstår såklart också att det är att vänta sig för mycket. Dock används endast 6 olika örter i receptet, detta för att den ljuva honungssmaken inte ska bli allt för överrumplad, så kanske finns det lite hopp ändå! 
 
 

Lagrad: Nej
Destilleri: Zufanek
Alkoholhalt: 65%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta 
Land: Tjeckien

 

Färg och Louche: Den här absinten bjuder på en olivgrön färg, hade förväntat mig en mer amber nyans. Louchen är klen och full efter ca 2 delar vatten, men det tar jag som ett gott tecken. Hade det varit en stark louche hade det tytt på mycket anis och det vill jag inte ha om jag ska kunna känna någon honung.

 

Doft: Ingen honung här inte, istället fullt med gröna bäska växter som jag inte kan namnet på. Den är lite som Quarantaine fast inte så överdriven. Luktar jag riktigt nära flaskan så luktar det som... hur ska jag säga det här på ett fint sätt... något som bara karlar kan producera. Här finns även stickande alkohol. Efter att ha hält upp absinten försvinner... det där vita... och ersätts av chaikryddor istället O.o Men den gröna bäskan finns också där och det är inte en helt angenäm doft ännu. Efter vattnet har vi även risgrynsgröt med våra chaikryddor, och jäst. Jag känner inget alls av någon absinttrio här men nu är doften riktgit behaglig, och tydlig. Faktum är att doften ökar på och blir starkare med vattnet, that is a plus!

 

Smak: En riktigt len och rund smak (som honung) men jag känner tyvärr inga honungssmaker. De gröna växterna är kvar men utan bäskan, inte så mycket anis eller fänkål och endast en diskret malört. Den har en eftersmak som sitter kvar länge och bara efter att jag svalt den sista droppen känner jag kanel på tungan. Den är lättdrucken och gör sig bra med socker.

 

Sammanfattning: En till absint med sjukt schizofren doft (smaken var också nyanserad) O.o Det blev inte lika mycket honung som jag hade velat men det blev bra ändå. Jag vet inte vilka örter de använde men jag tror att de valt precis rätt :P Det här är väldigt mycket vad jag vill ha ut av en absint (komplex och kraftig), även om jag förväntat mig mer av just den här absinten (mer honung). Vad mer kan jag säga, Zufanek fortsätter att imponera så jag lär nog köpa fler från dem framöver. Nog är den här värd en 4:a alltid ;P

Kommentera här: