Absinth Abtshof 66

Source: alandia.de 
 
Den första absinten jag testar från Abtshof-destilleriet. Det mest utmärkande för den här absinten är den otroligt mysiga flaskan: den påminner om en gamal apotekarflaska och har en etikett av metal som av någon anledning är formad som Route 66-skylten. Absint i snygga (och genomskinliga) flaskor brukar ju inte båda gott men den får definitivt pluspoäng för stil. Om jag har förstått det rätt så är den inte ens destillerad utan en blandning av olika macerationer och essenser. Ändå har den vunnit guldmedalj i en "International Spirits Competition" åren 2007-2010, står dock inte VILKEN tävling.
 
Lagrad: Nej
DestilleriAbtshof
Alkoholhalt: 66%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Fake
Land: Tyskland
 

Färg och Louche: Konstgjort färgad verte, även om färgen inte är helt otrevlig att se på. Innehåller E-ämnerna E102 och E133. Den får en tjock louche som behåller en del av den gröna färgen, full efter ca 2 delar vatten.

 

Doft: Direkt ur flaskan luktar den kåda vilket ju faktiskt inte är så tokigt. När den är upphälld finns kådan kvar men näsan blir överrumplad av alkoholen. Vattnet tvingar bort alkoholen igen och kådan framträder ännu en gång. Luktar intressant nog lite som en skäggolja jag luktat på förut. Över lag luktar den lika artificiellt som dess färg.

 

Smak: Visst känner jag anis här men nästan lika mycket tvål/malört och dessutom en tydlig beska som inte vill lämna min tunga ifred. Inte aldeles för tung på alkohol men river ändå en del i halsen. Faktiskt en rätt otrevlig och artificiellt smak faktiskt.

 

Sammanfattning: Som smaken antyder så är det väldigt mycket anis i den här absinten och det förklarar även den tjocka louchen. Det är dock tydligt att det är mycket här som är fake här och det upplevs i både färg, smak och lukt. Jag är inte riktigt säker på om dommarna i tävlingen den vunnit guld i var fulla efter allt provsmakande eller om det helt enkelt inte fanns nåra bättre tävlande men jag skulle inte ge den här absinten guldmedalj i något. En vän till mig har en mindre flaska av den här som står i hyllan som prydnad och det är nog också där den hör hemma. Liksom Absinthe Gothica gör den sig bäst som ögongodis och inte som dricka. Betyget blir en 1:a, även om den kanske gör sig förtjänt av något lite högre.

 
 

Kommentera här: