Absinthe Heritage Verte

 
 
 
Source: alandia.de
 
 
 
Ännu en av mina favoriter! Den här absinten har blivit starkt förknippad med min sommarstuga för mig. Vid en liten sjö i de Jämtländska skogarna, vid foten av ett berg, ligger en rätt rymlig men mysig stuga, utan el eller rinnande vatten. Hit kommer medlemmar ur familjen Andmyr och respektive med jämna mellanrum för att njuta av allt vad den svenska naturen har att erbjuda (och äta glass på en av Sveriges bästa glassbarer). Efter långa dagar av att hugga ved, vandra i berg, fiska och bära vatten så hela kroppen värker, då är det redigt skönt att slå sig ner i en stol på verandan eller framför kaminen. Där häller man upp en skvätt grönt guld i glaset, droppar sakta i färskt källvatten och ser ut över sjön. DE dagarna är verkligt underbara! Jag tog med mig Grön Opal och Heritage upp dit en gång men den Gröna Opalen passade inte riktigt sinnesstämningen. Det gjorde däremot Heritage, som handen i handsken! Det räckte med ett par glas och nu kan jag bara tänka på de där underbara stunderna i sommarstugan när jag dricker den, Pavlos hundar kan slänga sig i väggen! XD
 
Den kommer i en enkel flaska i brunt glas med en tvådelad etikett vars snirkliga gulddetaljer verkligen ger ett lyxigt intryck! Den känns som Jade-seriens lillebror, en kvalitésabsint med riktigt exklusiv image!
 
Lagrad: Nej
DestilleriPaul Devoille
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: Här har vi en mycket intressant situation. Enligt en video av ALANDIA (hittas här) är den här absinten en verte, men som ni ser på bilden här ovan så är min tydligt bärnstensfärgad vilket gör att jag skulle klassa den som en amber (ALANDIA beskriver också färgen som en amber). Jag sätter in den i kategorin verte men under tyst protest. Vatten ger den en tjock louche som är full efter ca en del vatten. En något trött grön fe bor i den här flaskan, vattnet ger mycket oil streeks innan louchen träder fram.

 

Doft: Lukten direkt ur flaska än mycket behaglig, känner mycket kåda vilket i min mening är något väldigt positivt. När jag hält upp den tillkommer även lukten av tall (tror jag) och över lag doftar det mycket skog! Samma doft dröjer sig kvar när vatten tillsätts men blir betydligt svagare.

 

Smak: En len och fin smak av kådan som jag kände i lukten. Den har väldigt mycket smak kvar fast än jag tillsatt så mycket vatten och alkoholen håller sig i bakgrunden.

 

Sammanfattning: En speciell absint i en väldigt snygg förpackning. Har inte tidigare kännt smak eller lukt av kåda vilket är en väldigt trevlig överaskning! Det är som att någon stoppat en tall i en juicepress och hält upp det på flaska, något som verkligen passar in vid sommarstugan! För mig har den imagen av en exklusiv pre-ban absint men själven av en skogshuggare, jag kommer se till att det alltid finns en sån här flaska i mitt vitrinskåp! Kan deffinitivt rekommendera den men vill nog inte säga att den representerar de flesta absinter så har man inte smakat absint tidigare så ska man inte dömma alla absinter utifrån den här. Betyget blir 4,5 av 5!

 
 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Heritage sticker verkligen ut bland Deviolle-absinter. V.D.F. , Gustave och Desirée är fantastiskt goda, men samtidigt är de också rätt lika. Heritage är däremot väldigt egen, vilket känns väldigt uppfriskande. Devoille kan alltså variera sig!

Färg och louche: Färgen är helt enkelt … brun ! I beskrivningen på alandia.de står det bland annat att Heritage har en ”vintage character” och jag antar att den bruna färgen måste föra tankarna till en hundra år gammal absint, där klorofyllen har brutits ner. Jag ,personligen, föredrar en klassiskt grön färg.

Louchen är tjock och fin, som man kan vänta sig av en absint från Devoilledestilleriet.


Smak: Heritage är inte alls lika sammetslen och gräddig som de andra absinterna från samma destilleri och eftersmaken domineras av en tydlig beska. Inte en otrevlig sådan, utan en beska som får en att tänka på medicin, ungefär som i absinten Kübler. I övrigt är det en i min mening en klassisk Devoilleabsint, med mindre anissmak än vanligt. Efter ungefär halva glaset försvann den beska eftersmaken helt och istället kände jag en ny, trevlig och lite kryddig eftersmak. Sådant har jag inte varit med om tidigare.
Samtliga recensenter på Wormwood Society har skrivit att de upplevt Heritage som en nästan överdrivet söt absint, vilket jag absolut inte kan relatera till. Mina smaklökar måste vara väldigt annorlunda, då jag inte har känt någon sötma överhuvudtaget, utan en tillbakadragen men ändå kännbar beska.


Sammanfattning: Jag vet, uppriktigt talat, inte om jag kommer att köpa Heritage i framtiden, men jag är glad att jag har testat den. Det är en god, gedigen och annorlunda absint, men inte riktigt min grej ändå.


Tre feer, eftersom den bruna färgen är lite av en dealbreaker för mig (med undantag för Gustave, såklart).


P.S. Varför är Gustave brunfärgad? Pourquoi?

Svar: Nej, jag fattar inte heller vad folk menar med att den är söt, känner jag inte alls. Den bruna färgen fanns från början i min flaska, men som sagt så ska den tydligen ha varit brun från början. Den bruna färgen på Gustave kan ju komma från fatet som den lagrats på, även den vanliga Gustave har ju lagrats på fat i 3-6 månader innan den säljs. Är det nya, potenta fat så har du en brun färg redan efter första dygnet.
Feddooh

2 Maxim:

skriven

Hm, men då är det riktigt märkligt att den lagrade Duplais (som du har skickat till mig) var så grön i färgen. Visst, att färgnyansen var lite brunare/mörkare jämfört med den olagrade varianten, men den var grön, utan tvekan, trots fatlagring!

Den luktade jättegott, för övrigt. Doften påminde mig om plommon, russin och andra torkade frukter, smaken var dock precis som den vanliga Duplais. Jag märkte ingen skillnad iaf.

Svar: Ja, vissa absinter märker man typ inte att de legat på fat, jag kan tänka mig att man använder äldre, trötta fat som redan gett ifrån sig det mesta av sin färg och smak. Jag har ju min egna på fat just nu och den fick jag köra igenom några gånger med vatten först för att inte fatet skulle överrumpla absinten totalt. Man vill inte att sprit ska "mogna för fort" på fat, resultatet blir bättre om det får ligga ett tag, men då kanske man inte ska ha ett helt nytt fat (ivf inte om det är litet, som mitt är). Valkyria använder ex. ett nytt fat och ett äldre fat för sina lagringar, och sedan blandas dessa för att få det resultatet man vill ha.
Feddooh

Kommentera här: